Untung jutaan ringgit

Puas kekadang kita memikirkan macamana nak untuk banyak dalam perniagaan. Tengok orang senang-senang aje buat untung, Bukan untung sikit-sikit pulak tu, tetapi untungnya boleh sampai jutaan ringgit. Model bisnes apa agaknya nak digunapakai sampai dapat untung banyak macam tu.

Mari kita kaji sama-sama macamana nak untung sampai RM 1 juta. Wow. Banyak betul tu, Boleh ke buat untung sampai banyak tu. Dalam menjalankan usaha bisnes sebenarnya kita kena akur bahawa untuk sampai kepada keuntungan RM 1 juta bukan mudah. Kalau kita ada impian untuk capai keuntungan bisnes RM 1 juta dalamasa setahun, InshaAllah kita kena usahakan. Mari kita lihat kira-kira mudahnya dahulu.

RM1000000 / 12 bulan = RM 83333.33 sebulan

RM83333.33 / 30 hari = RM 2777.78 sehari

Bagaimana nak kita usahakan agar kita boleh dapat sebanyak RM 2777.78 sehari untuk mencukupkan keuntungan kita adalah RM 1 juta setahun.Perniagaan apa yang sesuai dengan matlamat mendapatkan keuntungan bernilai RM 1 juta.

Baiklah, mari kita sama-sama memberikan fokus kepada impian ini. Apa produk yang boleh kita aplikasikan kaedah ini. Perlu diingat, perniagaan dan bisnes adalah keupayaan kita kepada menyediakan produk yang melibatkan keperluan dan kehendak serta kemahuan pengguna. RM 1 juta suatu angka yang sangat besar. Bermakna kita kena memberikan tumpuan kepada angka yang besar juga. Rakyat Malaysia hari ini berjumlah kira-kira 32 juta orang.

Fokus utama kita adalah kepada produk keperluan dahulu. Sebab jika kita memberikan fokus kepada produk kehendak, capaian angka kita tidak akan mencapai sasaran sebabnya produk kehendak ini amat berbeza di antara individu dengan individu yang lain.

Produk keperluan orang ramai. Barang yang digunakan oleh hampir kesemua orang di sekitar kita dan di negara kita. Dan barangan atau produk ini dibeli berkali-kali dalam setahun. Apa agaknya. Beras, gula, susu, pakaian, apa sahaja yang kita boleh fikirkan. Cuba kita fokus lagi. Apa lagi agaknya barangan yang memang digunakan dan diperlukan oleh setiap orang.

Berus gigi menjana untung jutaan ringgit

Berus gigi. Yer, berus gigi. Setiap orang memerlukan berus gigi. Setiap orang memberus gigi setiap hari. Kita akan bertanya lagi, kan sudah banyak jenama berus gigi di pasaran. Ada jenama Jordan, Oral B, Colgate dan banyak lagi yang popular.Nampak seperti ye tak ye sahaja dengan idea berus gigi ini.  Kita ketepikan dahulu soal persaingan jenama ini. Ada dalam kalangan jenama ini adalah jenama dengan harga yang mahal. Apa salahnya kita menawarkan jenama kita sendiri dengan kualiti yang setanding dengan jenama sedia ada.

Kita buat andaian mudah. Sebatang berus gigi di pasaran hari ini tidak ada yang dijual pada harga RM1.00. Tinjauan rambang mendapati harga paling rendah sebatang berus di sebuah pasaraya adalah RM2.90. Agaknya berapa kos modal untuk kita menjalankan bisnes berus gigi. Mungkin RM1.00, mungkin RM 0.90. Wah, jika begini kita boleh menetapkan kadar keuntungan bisnes kita ini.

Katalah,

untung jualan sebatang RM 1.00

Sekiranya kita menjual 10,000.00 batang, keuntungan kita adalah RM10000.00

Jadi, kalau kita mahukan keuntungan RM1 juta, kita kena menjual sebanyak sejuta batang berus gigi dalam masa setahun.Kalau kita bermarginkan keuntungan sebanyak RM2.00, atau RM2.50 bermakna kita akan menjual kurang daripada sejuta batang berus gigi dalam masa setahun. Nampak tak.

Jangan bimbang kerana angka sejuta batang berus gigi sebenarnya kita hanya perlu menyasarkan kira-kira 250 000 orang pembeli sahaja sebab biasanya berus gigi yang kita gunakan akan diganti dengan berus gigi baru dalam masa beberapa bulan sahaja.

Ok tak idea ini. Boleh tak nak buat untung RM 1 juta. Kalau tengokkan gayanya, mcam boleh buat berjuta juta juta lagi kan. Kalau kita boleh menyasarkan separuh lagi daripada bilangan penduduk, ermmm memang tak menang tangan nak kira untung. Ada cadangan yang lain ke? Sama-sama kita fikirkan.

 

 

Bisnes Adalah Pemikiran

Memang bukan satu yang asing apabila orang berbicara tentang bisnes atau biasanya dipanggil perniagaan. Lihatlah di sekeliling kita, pandang kiri pandang kanan depan dan belakang, semua benda boleh dikategorikan sebagai bisnes atau perniagaan.

 

 Persoalan yang sangat biasa kita dengar,

1. “Kau buat bisnes apa sekarang ni bro“,

2. “Bisnes ada untung ker“.

3. “Dah lama dah kau buat bisnes ni, tentu dah kaya kau sekarang ni kan“.

4. “Nanti kalau dah pencen aku nak berniagalah, nak jual putu piring“, dan pelbagai lagi.

 

Namun begitu satu persoalan yang sering kali kita dengar dan begitu berleluasa terutamanya bagi yang baru nak berjinak-jinak dengan dunia bisnes,

 

 “Nak bisnes apa” atau “aku tak tau nak bisnes apa” atau “bisnes apa yang boleh aku buat“.

 

Ini ayat yang paling klise dan sangat biasa didengari. Frasa yang begitu mudah dilontarkan oleh sebahagian besar Dalam dunia perniagaan, apa yang perlu kita perhatikan adalah, apakah matlamat akhir dari usaha perniagaan atau bisnes yang kita lakukan.

 

Ramai orang mengimpikan keuntungan yang banyak daripada bisnes yang dilakukan. Amat biasa juga kita dengari frasa,

 

“9/10 sumber rezeki itu datangnya daripada perniagaan”

 

Frasa ini juga dapat menjadi pendorong yang sangat signifikan bagi mereka-mereka yang bermotivasi dalam menjalankan usaha bisnes dan menguruskan soal bisnes. Mungkin juga perlu diberikan peringatan kepada pemula bisnes ini agar tidak melihat nombor ini sebagai begitu banyak kerana mereka juga perlu tahap penerimaan risiko kesan daripada menjalankan bisnes ini. Sekiranya kita amat berhajat untuk memperoleh 9/10 ini sebagai sumber pendapatan dan rezeki, hendaknya janganlah dilupakan bahasa 9/10 bebanan bisnes juga perlu kita tanggung. Dan, ianya bukan suatu yang mudah seperti memetik jari.

 

Susah ker nak berbisnes atau mudah ker nak berbisnes bergantung kepada nilai kemampuan individu dalam menempuh risiko dan pemerolehan pengiktirafan. Tidak semua pemula bisnes akan menempuh perasaan susah atau mudah dalam menjalankan bisnes. Bila kita melihat sekeliling kita, kita akan dapat melihat ramai peniaga mencapai kejayaan. Bermula dengan sebuah usaha bisnes yang kecil, membesar sedikit demi sedikit dan berjaya membuka banyak premis perniagaan. Rasanya setiap daripada kita juga biasa melihat pembisnes mengalami kegagalan, baik bagi pemula ataupun pembisnes dan telah mencapai tahap berjaya pada suatu masa dahulu. Tentu ada sebabnya bukan.